Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας
Υπεράκτιες Δραστηριότητες > Υπεράκτιες Δραστηριότητες

Υπεράκτιες Δραστηριότητες



Υπεράκτιες Δραστηριότητες

Υπεράκτιες Εργασίες Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

1. Γενικά
2. Νομοθεσία
3. Βασικές Πρόνοιες των Κανονισμών


1. Γενικά

Η πολιτική του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας στο θέμα της ασφάλειας των υπεράκτιων εργασιών πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει ως στόχο την προστασία των εργαζομένων, του κοινού και του περιβάλλοντος από τα ατυχήματα τα οποία εμπερικλείουν οι εργασίες αυτές και τα οποία λόγω του μεγέθους των εγκαταστάσεων στις οποίες είναι δυνατό να συμβούν, καθώς και της φύσης και των μεγάλων ποσοτήτων των χημικών ουσιών που υπάρχουν σε αυτές, μπορούν να έχουν επιπτώσεις σε μεγάλη κλίμακα.

Η επίτευξη του στόχου αυτού επιδιώκεται με την ύπαρξη ενός κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου, με την επιτήρηση της εφαρμογής του μέσω κατάλληλου συστήματος επιθεώρησης καθώς και με την ενημέρωση και πληροφόρηση.

2. Νομοθεσία

Για την προστασία των εργαζομένων και του περιβάλλοντος έχουν εισαχθεί κάτω από τους περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία Νόμους του 1996 έως (Αρ. 2) του 2015 οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Ασφάλεια των Υπεράκτιων Εργασιών Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου) Κανονισμοί του 2015 (στο εξής θα αναφέρονται οι Κανονισμοί). Οι Κανονισμοί θεσπίζουν τις ελάχιστες απαιτήσεις για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων κατά τη διάρκεια υπεράκτιων εργασιών πετρελαίου και φυσικού αερίου και τον περιορισμό των συνεπειών τέτοιων ατυχημάτων.

Οι Κανονισμοί εναρμονίζουν μερικώς την Κυπριακή Νομοθεσία με την Οδηγία 2013/30/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ασφάλεια των υπεράκτιων εργασιών πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το πλαίσιο εφαρμογής των Κανονισμών φαίνεται στο Διάγραμμα 1


Διάγραμμα 1: Πλαίσιο εφαρμογής των Κανονισμών στην Κύπρο

3. Βασικές πρόνοιες των Κανονισμών

3.1 Γενικές πρόνοιες

3.1.1 Αρμοδιότητες αρμόδιας αρχής

Σύμφωνα με τους Κανονισμούς η αρμόδια αρχή έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
  • Αξιολόγηση κοινοποιήσεων γεώτρησης
  • Αξιολόγηση κοινοποιήσεων συνδυασμένων εργασιών
  • Αξιολόγηση και αποδοχή εκθέσεων περί μεγάλων κινδύνων για μη παραγωγικές εγκαταστάσεις
  • Αξιολόγηση και αποδοχή εκθέσεων περί μεγάλων κινδύνων για παραγωγικές εγκαταστάσεις
  • Αξιολόγηση και αποδοχή εκθέσεων περί μεγάλων κινδύνων που αφορά ουσιαστική αλλαγή εγκαταστάσεων συμπεριλαμβανόμενης απομάκρυνσης σταθερών εγκαταστάσεων
  • Αξιολόγηση κοινοποιήσεων σχεδιασμού ή μετεγκατάστασης παραγωγικών εγκαταστάσεων
  • επίβλεψη της συμμόρφωσης των φορέων εκμετάλλευσης και των ιδιοκτητών με την οδηγία, συμπεριλαμβανομένων των επιθεωρήσεων, των ερευνών και των μέτρων επιβολής,
  • παροχή συμβουλών σε άλλες αρχές ή φορείς, συμπεριλαμβανομένης της αδειοδοτούσας
  • κατάρτιση εκθέσεων,
  • συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές ή με τα σημεία επαφής (συνεργασία μεταξύ κρατών μελών).

3.1.2 Τεχνική Επιτροπή

Σύμφωνα με τους Κανονισμούς καθιδρύεται Τεχνική Επιτροπή Υπεράκτιων Εργασιών Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου. Η Τεχνική Επιτροπή απαρτίζεται από εκπροσώπους του ΤΕΕ (Πρόεδρος Επιτροπής), του Τμήματος Περιβάλλοντος, της Υπηρεσίας Υδρογονανθράκων, του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας και του Τμήματος Αλιείας. Υπάρχει η δυνατότητα να καλούνται εμπειρογνώμονες όποτε κρίνεται απαραίτητο. Αρμοδιότητα της Τεχνικής Επιτροπής είναι να συμβουλεύει το ΤΕΕ για ζητήματα ασφάλειας στις υπεράκτιες εργασίες πετρελαίου και φυσικού αερίου και για τη σύνταξη ή αναθεώρηση νομοθεσιών. Επίσης αρμοδιότητα της Τεχνικής Επιτροπής είναι να υποβάλλει προτάσεις ή εισηγήσεις για μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για τις καλύτερες μεθόδους εργασίας και να αναπτύσσει, διαδίδει και διατηρεί δραστηριότητες που θα συμβάλουν στη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων και του περιβάλλοντος.

3.1.3 Συμβουλευτική Επιτροπή

Σύμφωνα με τους Κανονισμούς, προκειμένου να διασφαλίζεται η ουσιαστική συμμετοχή σε τριμερή διαβούλευση μεταξύ των Αρμοδίων Αρχών, των εργοδοτών και των εργοδοτουμένων, καθιδρύεται Συμβουλευτική Επιτροπή. Η Επιτροπή απαρτίζεται από εκπροσώπους του ΤΕΕ (Πρόεδρος Επιτροπής), των φορέων εκμετάλλευσης και των ιδιοκτητών καθώς και των εργοδοτουμένων. Αρμοδιότητα της Επιτροπής είναι να παρέχει ένα φόρουμ για ανταλλαγή πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών με σκοπό την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων. Επίσης σκοπός της Επιτροπής είναι να ενθαρρύνει την από κοινού συμμετοχή εργοδοτουμένων και εργοδοτών με σκοπό την προστασία των προσώπων στην εργασία και να λειτουργεί ως κίνητρο για την αναγνώριση και την ικανοποίηση των αναγκών της έρευνας σε θέματα ασφάλειας και υγείας.

3.2. Έγγραφα που υποβάλλονται στην αρμόδια Αρχή

Ο Κανονισμός 12 προβλέπει ότι ο φορέας εκμετάλλευσης ή/και ο ιδιοκτήτης έχουν έκαστος την υποχρέωση να υποβάλλουν στην αρμόδια Αρχή τα ακόλουθα έγγραφα:
    (α) την εταιρική πολιτική για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων ή επαρκή περιγραφή της,
    (β) το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας και περιβάλλοντος, που ισχύει για την εγκατάσταση, ή επαρκή περιγραφή του,
    (γ) στην περίπτωση προγραμματισμένης παραγωγικής εγκατάστασης, κοινοποίηση σχεδιασμού,
    (δ) περιγραφή της μεθόδου ανεξάρτητης επαλήθευσης,
    (ε) έκθεση περί μεγάλων κινδύνων,
    (στ) σε περίπτωση ουσιαστικής αλλαγής ή αποξήλωσης εγκατάστασης, τροποποιημένη έκθεση περί μεγάλων κινδύνων,
    (ζ) το εσωτερικό σχέδιο αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης ή επαρκή περιγραφή του,
    (η) σε περίπτωση εργασιών γεώτρησης, κοινοποίηση των εν λόγω εργασιών γεώτρησης και πληροφορίες σχετικά με τις εν λόγω εργασίες γεώτρησης και εάν εφαρμόζει ουσιαστική αλλαγή σε κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης.
    (θ) στην περίπτωση συνδυασμένων εργασιών, κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών,
    (ι) σε περίπτωση υφιστάμενης παραγωγικής εγκατάστασης που πρόκειται να μετακινηθεί σε νέα τοποθεσία παραγωγής όπου και θα λειτουργεί, κοινοποίηση μετεγκατάστασης,
    (ια) οποιοδήποτε άλλο σχετικό έγγραφο ζητά η αρμόδια Αρχή.
Τα έγγραφα που πρέπει να υποβληθούν βάσει των (α), (β), (δ) και (ζ) περιλαμβάνονται στην έκθεση περί μεγάλων κινδύνων που ζητείται δυνάμει του (ε).

3.2.1 Έκθεση περί μεγάλων κινδύνων

Α) Παραγωγική εγκατάσταση

Ο φορέας εκμετάλλευσης παραγωγικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, έχει υποχρέωση να υποβάλλει στην αρμόδια Αρχή την έκθεση περί μεγάλων κινδύνων της εγκατάστασης. Η έκθεση πρέπει να υποβάλλεται 6 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών. Η έκθεση καταρτίζεται σύμφωνα με τον Κανονισμό 14 και περιλαμβάνει τις πληροφορίες που προσδιορίζονται στα Μέρη 2 και 5 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών. Για την έναρξη εργασιών η έκθεση πρέπει να γίνει δεκτή από την αρμόδια Αρχή ενώ επανεξετάζεται τουλάχιστον ανά πενταετία και τα αποτελέσματα κοινοποιούνται στην αρμόδια Αρχή.

Σύμφωνα με τα Μέρη 2 και 5 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών η έκθεση περί μεγάλων κινδύνων περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Περιγραφή της συνεκτίμησης της απάντησης της αρμόδιας αρχής στην κοινοποίηση μελέτης.
  • το όνομα και τη διεύθυνση του φορέα εκμετάλλευσης της εγκατάστασης.
  • συνοπτική παρουσίαση της ενδεχόμενης συμμετοχής των εργαζομένων στην κατάρτιση της έκθεσης περί μεγάλων κινδύνων.
  • περιγραφή της εγκατάστασης και κάθε σύνδεσης με άλλες εγκαταστάσεις ή συνδεδεμένες υποδομές, περιλαμβανομένων των γεωτρήσεων.
  • στοιχεία που τεκμηριώνουν ότι έχουν εντοπισθεί όλοι οι μεγάλοι κίνδυνοι, έχει εκτιμηθεί η πιθανότητά τους και οι συνέπειές τους, συμπεριλαμβανομένου κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών και ότι τα μέτρα ελέγχου αυτών, περιλαμβανομένων των κρίσιμων στοιχείων για την ασφάλεια και το περιβάλλον, είναι κατάλληλα για τη μείωση κινδύνων σοβαρού ατυχήματος σε αποδεκτό επίπεδο· στην τεκμηρίωση αυτή περιλαμβάνεται εκτίμηση της αποτελεσματικότητας όσον αφορά την αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδας.
  • περιγραφή των τύπων των προς εκτέλεση εργασιών που ενέχουν μεγάλους κινδύνους, καθώς και τον μέγιστο αριθμό προσώπων που μπορούν να βρίσκονται στην εγκατάσταση ανά πάσα στιγμή.
  • περιγραφή του εξοπλισμού και των ρυθμίσεων για τη διασφάλιση του ελέγχου της γεώτρησης, της ασφάλειας των διαδικασιών, του περιορισμού των επικίνδυνων ουσιών, της πρόληψης πυρκαγιάς και έκρηξης, της προστασίας των εργαζομένων από επικίνδυνες ουσίες και της προστασίας του περιβάλλοντος από αρχόμενο σοβαρό ατύχημα
  • περιγραφή των ρυθμίσεων για την προστασία των προσώπων που βρίσκονται στην εγκατάσταση από μεγάλους κινδύνους και για τη διασφάλιση της ασφαλούς διαφυγής, εκκένωσης και διάσωσής τους, καθώς και περιγραφή των ρυθμίσεων σχετικά με τους μηχανισμούς για τη συνέχιση της λειτουργίας των συστημάτων ελέγχου και την πρόληψη ζημιών στην εγκατάσταση και το περιβάλλον σε περίπτωση εκκένωσης του συνόλου του προσωπικού
  • σχετικούς κώδικες, πρότυπα και κατευθύνσεις που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή και θέση σε λειτουργία της εγκατάστασης.
  • πληροφορίες σχετικά με το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας και περιβάλλοντος του φορέα εκμετάλλευσης το οποίο αφορά την παραγωγική εγκατάσταση.
  • εσωτερικό σχέδιο αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης και επαρκή περιγραφή του
  • περιγραφή του μηχανισμού ανεξάρτητης επαλήθευσης:
    o δήλωση του φορέα εκμετάλλευσης ή του ιδιοκτήτη μετά από εξέταση της έκθεσης του ανεξάρτητου φορέα επαλήθευσης που πιστοποιεί ότι τα κρίσιμα στοιχεία ασφάλειας και το σύστημα συντήρησής τους, όπως ορίζονται στην έκθεση περί μεγάλων κινδύνων, είναι ή θα είναι κατάλληλα,
    o περιγραφή του μηχανισμού επαλήθευσης, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής ανεξάρτητων φορέων επαλήθευσης, και των μέσων που χρησιμοποιούνται για να επαληθεύεται ότι τα κρίσιμα στοιχεία ασφαλείας και περιβάλλοντος και κάθε συγκεκριμένη μονάδα που υπάγεται στον μηχανισμό διατηρούνται σε καλή κατάσταση,
    o περιγραφή των μέσων επαλήθευσης που αναφέρονται στο στοιχείο β) που περιλαμβάνει λεπτομέρειες όσον αφορά τις αρχές που θα εφαρμόζονται για την άσκηση των λειτουργιών στο πλαίσιο του μηχανισμού και για τη διαρκή επανεξέταση του μηχανισμού καθ’ όλο τον κύκλο ζωής της εγκατάστασης, μεταξύ των οποίων:
      i. την εξέταση και τον έλεγχο των κρίσιμων στοιχείων ασφάλειας και περιβάλλοντος από ανεξάρτητους και έμπειρους φορείς επαλήθευσης,
      ii. επαλήθευση του σχεδιασμού, των προτύπων, της πιστοποίησης ή άλλου συστήματος συμμόρφωσης των κρίσιμων στοιχείων ασφάλειας και περιβάλλοντος,
      iii. επιθεώρηση των εν εξελίξει εργασιών,
      iv. υποβολή αναφοράς για κάθε περίπτωση μη συμμόρφωσης,
      v. λήψη διορθωτικών μέτρων από τον φορέα εκμετάλλευσης ή τον ιδιοκτήτη.
  • κάθε άλλη συναφή λεπτομέρεια, για παράδειγμα όταν δύο ή περισσότερες εγκαταστάσεις λειτουργούν συνδυασμένα, κατά τρόπο που επηρεάζει την πιθανότητα μεγάλου κινδύνου σε οποιαδήποτε ή σε όλες τις εγκαταστάσεις.
  • πληροφορίες που αφορούν άλλες απαιτήσεις στο πλαίσιο των παρόντων κανονισμών οι οποίες αποκτώνται στο πλαίσιο των απαιτήσεων για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων δυνάμει των περί Ελαχίστων Προδιαγραφών Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Εξορυκτικές διά Γεωτρήσεων Βιομηχανίες) Κανονισμών του 2002 όπως εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται.
  • όσον αφορά τις εργασίες που πρόκειται να εκτελεστούν από την εγκατάσταση, κάθε πληροφορία που αφορά την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων που προκαλούν εκτεταμένες ή σοβαρές ζημιές στο περιβάλλον, σχετίζεται με άλλες απαιτήσεις στο πλαίσιο των παρόντων κανονισμών και αποκτάται σύμφωνα με τους περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμους του 2005 έως 2014 όπως εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται.
  • εκτίμηση των πιθανών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχουν εντοπιστεί και προκύπτουν από την αδυναμία συγκράτησης των ρύπων λόγω σοβαρού ατυχήματος και περιγραφή των τεχνικών και μη τεχνικών μέτρων που προβλέπονται για την πρόληψη, τη μείωση ή την αντιστάθμιση τους, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης.


Β) Μη παραγωγική εγκατάσταση (Γεώτρηση)

Ο ιδιοκτήτης για μη παραγωγική εγκατάσταση έχει υποχρέωση, σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, να υποβάλλει στην αρμόδια Αρχή την έκθεση περί μεγάλων κινδύνων της εγκατάστασης. Η έκθεση πρέπει να υποβάλλεται 3 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών. Η έκθεση καταρτίζεται σύμφωνα με τον Κανονισμό 15 και περιλαμβάνει τις πληροφορίες που προσδιορίζονται στα Μέρη 3 και 5 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών. Για την έναρξη εργασιών η έκθεση πρέπει να γίνει δεκτή από την αρμόδια Αρχή ενώ επανεξετάζεται τουλάχιστον ανά πενταετία και τα αποτελέσματα κοινοποιούνται στην αρμόδια Αρχή.

Σύμφωνα με τα Μέρη 3 και 5 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών, η έκθεση περί μεγάλων κινδύνων περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Το όνομα και τη διεύθυνση του ιδιοκτήτη.
  • Συνοπτική παρουσίαση της ενδεχόμενης συμμετοχής των εργοδοτουμένων στην κατάρτιση της έκθεσης περί μεγάλων κινδύνων.
  • Περιγραφή της εγκατάστασης και, στην περίπτωση κινητής εγκατάστασης, περιγραφή των μέσων μετακίνησής της από μια τοποθεσία σε άλλη και το σύστημα σταθεροποίησής της
  • Περιγραφή των τύπων των εργασιών που ενέχουν μεγάλους κινδύνους και που είναι σε θέση να εκτελεί η εγκατάσταση, καθώς και τον μέγιστο αριθμό προσώπων που μπορούν να βρίσκονται στην εγκατάσταση ανά πάσα στιγμή.
  • Εταιρική πολιτική για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων του φορέα εκμετάλλευσης γεώτρησης (αν αυτή δεν έχει υποβληθεί ήδη ως μέρος της κοινοποίησης της γεώτρησης).
  • Στοιχεία που τεκμηριώνουν ότι έχουν εντοπισθεί όλοι οι μεγάλοι κίνδυνοι, ότι έχει εκτιμηθεί η πιθανότητα τους και οι συνέπειές τους, συμπεριλαμβανομένου κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών, και ότι τα μέτρα ελέγχου αυτών, περιλαμβανομένων των κρίσιμων στοιχείων για την ασφάλεια και το περιβάλλον, είναι κατάλληλα για τη μείωση κινδύνων ενός σοβαρού ατυχήματος σε αποδεκτό επίπεδο· στην τεκμηρίωση αυτήν περιλαμβάνεται εκτίμηση της αποτελεσματικότητας όσον αφορά την αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδας.
  • Περιγραφή της μονάδας και των ρυθμίσεων για τη διασφάλιση του ελέγχου της γεώτρησης, της ασφάλειας των διαδικασιών, του περιορισμού των επικίνδυνων ουσιών, της πρόληψης πυρκαγιάς και έκρηξης, της προστασίας των εργοδοτουμένων από επικίνδυνες ουσίες και της προστασίας του περιβάλλοντος από αρχόμενο σοβαρό ατύχημα.
  • Περιγραφή των ρυθμίσεων για την προστασία των προσώπων που βρίσκονται στην εγκατάσταση από μεγάλους κινδύνους και τη διασφάλισης της ασφαλούς διαφυγής, εκκένωσης και διάσωσής τους, καθώς και των ρυθμίσεων σχετικά με τους μηχανισμούς για τη συνέχιση της λειτουργίας των συστημάτων ελέγχου και την πρόληψη ζημιών στην εγκατάσταση και το περιβάλλον σε περίπτωση εκκένωσης του συνόλου του προσωπικού.
  • Σχετικούς κώδικες, πρότυπα και κατευθύνσεις που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή και θέση σε λειτουργία της εγκατάστασης.
  • Αποδεικτικά στοιχεία ότι έχουν εντοπιστεί όλοι οι μεγάλοι κίνδυνοι όσον αφορά όλες τις εργασίες που είναι σε θέση να εκτελεί η εγκατάσταση και ότι οι κίνδυνοι σοβαρού ατυχήματος έχουν μειωθεί σε αποδεκτό επίπεδο.
  • Περιγραφή κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών, καθώς και των ρυθμίσεων για τον εντοπισμό κινδύνων λόγω επισφαλών στοιχείων στον θαλάσσιο πυθμένα και τη θάλασσα, όπως αγωγοί και αγκυροβόλια παρακείμενων εγκαταστάσεων.
  • Πληροφορίες σχετικά με το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας και περιβάλλοντος, οι οποίες αφορούν τη μη παραγωγική εγκατάσταση.
  • Εσωτερικό σχέδιο αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης ή επαρκή περιγραφή του.
  • Περιγραφή του μηχανισμού ανεξάρτητης επαλήθευσης:
    o δήλωση του φορέα εκμετάλλευσης ή του ιδιοκτήτη μετά από εξέταση της έκθεσης του ανεξάρτητου φορέα επαλήθευσης που πιστοποιεί ότι τα κρίσιμα στοιχεία ασφάλειας και το σύστημα συντήρησής τους, όπως ορίζονται στην έκθεση περί μεγάλων κινδύνων, είναι ή θα είναι κατάλληλα,
    o περιγραφή του μηχανισμού επαλήθευσης, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής ανεξάρτητων φορέων επαλήθευσης, και των μέσων που χρησιμοποιούνται για να επαληθεύεται ότι τα κρίσιμα στοιχεία ασφαλείας και περιβάλλοντος και κάθε συγκεκριμένη μονάδα που υπάγεται στον μηχανισμό διατηρούνται σε καλή κατάσταση,
    o περιγραφή των μέσων επαλήθευσης που αναφέρονται στο στοιχείο β) που περιλαμβάνει λεπτομέρειες όσον αφορά τις αρχές που θα εφαρμόζονται για την άσκηση των λειτουργιών στο πλαίσιο του μηχανισμού και για τη διαρκή επανεξέταση του μηχανισμού καθ’ όλο τον κύκλο ζωής της εγκατάστασης, μεταξύ των οποίων:
      i. την εξέταση και τον έλεγχο των κρίσιμων στοιχείων ασφάλειας και περιβάλλοντος από ανεξάρτητους και έμπειρους φορείς επαλήθευσης,
      ii. επαλήθευση του σχεδιασμού, των προτύπων, της πιστοποίησης ή άλλου συστήματος συμμόρφωσης των κρίσιμων στοιχείων ασφάλειας και περιβάλλοντος,
      iii. επιθεώρηση των εν εξελίξει εργασιών,
      iv. υποβολή αναφοράς για κάθε περίπτωση μη συμμόρφωσης,
      v. λήψη διορθωτικών μέτρων από τον φορέα εκμετάλλευσης ή τον ιδιοκτήτη.
  • Κάθε άλλη συναφή λεπτομέρεια, για παράδειγμα όταν δύο ή περισσότερες εγκαταστάσεις λειτουργούν συνδυασμένα, κατά τρόπο που επηρεάζει την πιθανότητα επέλευσης μεγάλου κινδύνου σε οποιαδήποτε ή σε όλες τις εγκαταστάσεις.
  • Όσον αφορά εργασίες που πρόκειται να εκτελεστούν από την εγκατάσταση, κάθε πληροφορία που αποκτάται σύμφωνα με τους περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμους του 2005 έως 2014 όπως εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται, σχετικά με την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων που προκαλούν εκτεταμένες ή σοβαρές ζημιές στο περιβάλλον, που σχετίζονται με άλλες απαιτήσεις στο πλαίσιο της παρούσας οδηγίας,
  • Εκτίμηση των πιθανών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από την αδυναμία συγκράτησης των ρύπων λόγω σοβαρού ατυχήματος και περιγραφή των τεχνικών και μη τεχνικών μέτρων που προβλέπονται για την πρόληψη, τη μείωση ή την αντιστάθμιση τους, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης.

Σημειώνεται ότι η Διεθνής Ένωση Εργοληπτών Γεωτρήσεων (International Association of Drilling Contractors) έχει εκδώσει οδηγό σε σχέση με την έκθεση περί μεγάλων κινδύνων σε γεωτρήσεις με τίτλο «Health, Safety and Environment Case Guidelines for Mobile Offshore Drilling Units». Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας έχει υιοθετήσει σχετική Μεθοδολογία για την αξιολόγηση των εκθέσεων περί μεγάλων κινδύνων και έχει ετοιμάσει οδηγό με τίτλο «Μεθοδολογία Αξιολόγησης Εκθέσεων περί Μεγάλων Κινδύνων ».

3.2.2 Έκθεση περί μεγάλων κινδύνων που αφορά ουσιαστική αλλαγή εγκατάστασης συμπεριλαμβανόμενης απομάκρυνσης σταθερής εγκατάστασης

Ανάλογα με το αν πρόκειται για παραγωγική ή μη εγκατάσταση ο φορέας εκμετάλλευσης ή ο ιδιοκτήτης αντίστοιχα σε περίπτωση ουσιαστικής αλλαγής συμπεριλαμβανόμενης της απομάκρυνσης σταθερής εγκατάστασης (αποξήλωση), σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, έχει υποχρέωση να υποβάλει στην αρμόδια Αρχή την τροποποιημένη έκθεση περί μεγάλων κινδύνων. Η τροποποιημένη έκθεση περί μεγάλων κινδύνων πρέπει να υποβάλλεται τουλάχιστον 3 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών. Η τροποποιημένη έκθεση περί μεγάλων κινδύνων καταρτίζεται σύμφωνα με τους Κανονισμούς 14 και 15 και περιλαμβάνει τις πληροφορίες που προσδιορίζονται στο Μέρος 6 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών.

Σύμφωνα με το Μέρος 6 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών η τροποποιημένη έκθεση περί μεγάλων κινδύνων περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Το όνομα και τη διεύθυνση του φορέα εκμετάλλευσης ή του ιδιοκτήτη.
  • Συνοπτική παρουσίαση της ενδεχόμενης συμμετοχής των εργοδοτουμένων στην κατάρτιση της αναθεωρημένης έκθεσης περί μεγάλων κινδύνων.
  • Επαρκείς πληροφορίες προκειμένου να καταστεί δυνατή η πλήρης επικαιροποίηση της προηγούμενης έκθεσης περί μεγάλων κινδύνων και του σχετικού εσωτερικού σχεδίου αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης της εγκατάστασης και να αποδειχθεί ότι η πιθανότητα μεγάλων κινδύνων έχει μειωθεί σε αποδεκτό επίπεδο.
  • Σε περίπτωση παύσης της χρήσης σταθερής παραγωγικής εγκατάστασης:
    (α) τα μέσα για την απομόνωση όλων των επικίνδυνων ουσιών και, όταν πρόκειται για γεωτρήσεις συνδεδεμένες με την εγκατάσταση, για τη μόνιμη σφράγιση των γεωτρήσεων από την εγκατάσταση και το περιβάλλον,
    (β) περιγραφή της πιθανότητας μεγάλων κινδύνων που σχετίζονται με τον παροπλισμό της εγκατάστασης για τους εργοδοτούμενους και το περιβάλλον, του συνολικού εκτιθέμενου πληθυσμού και των μέτρων ελέγχου της επικινδυνότητας,
    (γ) τους μηχανισμούς αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης για τη διασφάλιση της ασφαλούς εκκένωσης και διάσωσης του προσωπικού και τη διατήρηση σε λειτουργία των συστημάτων ελέγχου με στόχο την πρόληψη σοβαρού περιβαλλοντικού ατυχήματος.

3.2.3 Κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης

Ο φορέας εκμετάλλευσης γεώτρησης, σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, έχει υποχρέωση να υποβάλλει στην αρμόδια Αρχή την κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης. Η κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης πρέπει να υποβάλλεται 3 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών. Η κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης καταρτίζεται σύμφωνα με τον Κανονισμό 17 και περιλαμβάνει τις πληροφορίες που προσδιορίζονται στο Μέρος 4 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών. Ο φορέας εκμετάλλευσης οφείλει να ενημερώνει την αρμόδια Αρχή για κάθε ουσιαστική αλλαγή στην υποβληθείσα κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης. Σύμφωνα με το Μέρος 4 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών η κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Το όνομα και τη διεύθυνση του φορέα εκμετάλλευσης της γεώτρησης.
  • Την ονομασία της εγκατάστασης που θα χρησιμοποιηθεί και το όνομα και τη διεύθυνση του ιδιοκτήτη ή, σε περίπτωση παραγωγικής εγκατάστασης, του εργολάβου που αναλαμβάνει δραστηριότητες γεώτρησης.
  • Λεπτομέρειες που προσδιορίζουν τη γεώτρηση και κάθε σύνδεσή της με εγκαταστάσεις και συνδεδεμένες υποδομές.
  • Πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα εργασιών της γεώτρησης, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου λειτουργίας της, λεπτομέρειες και επαλήθευση των φραγμών κατά της απώλειας ελέγχου γεώτρησης (εξοπλισμός, ρευστά γεώτρησης και τσιμέντο κ.λπ.), τον έλεγχο της κατεύθυνσης της διαδρομής της γεώτρησης, καθώς και τους περιορισμούς της ασφάλειας των εργασιών σε συνάρτηση με τη διαχείριση κινδύνου.
  • Σε περίπτωση υφιστάμενης γεώτρησης, πληροφορίες για το ιστορικό και την κατάστασή της.
  • Κάθε λεπτομέρεια σχετικά με τον εξοπλισμό ασφαλείας που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί αλλά δεν περιγράφεται στην υπάρχουσα έκθεση περί μεγάλων κινδύνων για την εγκατάσταση.
  • Εκτίμηση κινδύνου η οποία περιλαμβάνει περιγραφή:

    (α) των ιδιαίτερων κινδύνων που σχετίζονται με τις εργασίες γεώτρησης, συμπεριλαμβανομένου κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών,
    (β) των κινδύνων του υπεδάφους,
    (γ) κάθε επιφανειακής ή υποθαλάσσιας εργασίας που ενέχει πιθανότητα επέλευσης ταυτόχρονων μεγάλων κινδύνων,
    (δ) των κατάλληλων μέτρων ελέγχου,

  • Περιγραφή της διαμόρφωσης της γεώτρησης κατά το πέρας των εργασιών, δηλαδή μόνιμη ή προσωρινή εγκατάλειψη· και εάν ο εξοπλισμός παραγωγής έχει τοποθετηθεί εντός της γεώτρησης προς μελλοντική χρήση.
  • Σε περίπτωση τροποποίησης ήδη υποβληθείσας κοινοποίησης εργασιών γεώτρησης, επαρκείς λεπτομέρειες για την πλήρη επικαιροποίηση της κοινοποίησης.
  • Σε περίπτωση γεώτρησης που πρόκειται να κατασκευαστεί, να τροποποιηθεί ή να συντηρηθεί μέσω μη παραγωγικής εγκατάστασης, παρέχονται οι κατωτέρω πρόσθετες πληροφορίες:
    (α) περιγραφή κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών, καθώς και ρυθμίσεις εντοπισμού κινδύνων λόγω επισφαλών στοιχείων στον θαλάσσιο πυθμένα και τη θάλασσα, όπως αγωγοί και αγκυροβόλια παρακείμενων εγκαταστάσεων,
    (β) περιγραφή των περιβαλλοντικών συνθηκών που έχουν συνεκτιμηθεί στο πλαίσιο του εσωτερικού σχεδίου αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης της εγκατάστασης,
    (γ) περιγραφή των ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση σε περιπτώσεις περιβαλλοντικών περιστατικών οι οποίες δεν περιγράφονται στην έκθεση περί μεγάλων κινδύνων, και
    (δ) περιγραφή της μεθόδου συντονισμού των συστημάτων διαχείρισης του φορέα εκμετάλλευσης της γεώτρησης και του ιδιοκτήτη, προκειμένου να διασφαλίζεται ο αποτελεσματικός έλεγχος των μεγάλων κινδύνων ανά πάσα στιγμή,
  • Έκθεση με τα πορίσματα της ανεξάρτητης εξέτασης της γεώτρησης, συμπεριλαμβανομένης δήλωσης του φορέα εκμετάλλευσης της γεώτρησης, μετά την εξέταση της έκθεσης και των πορισμάτων από την ανεξάρτητη εξέταση της γεώτρησης από τον ανεξάρτητο φορέα επαλήθευσης, η οποία αναφέρει ότι η διαχείριση κινδύνου όσον αφορά τον σχεδιασμό της γεώτρησης και τα μέσα αποτροπής της απώλειας ελέγχου είναι κατάλληλα για το σύνολο των προβλεπόμενων συνθηκών και περιστάσεων.
  • Τις πληροφορίες που είναι συναφείς με τους παρόντες κανονισμούς και λαμβάνονται στο πλαίσιο των απαιτήσεων για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων δυνάμει των περί Ελαχίστων Προδιαγραφών Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Εξορυκτικές διά Γεωτρήσεων Βιομηχανίες) Κανονισμών του 2002 όπως εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται.
  • Όσον αφορά τις εργασίες γεώτρησης που πρόκειται να εκτελεσθούν, κάθε πληροφορία για την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων που μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες ή σοβαρές ζημιές στο περιβάλλον, συναφή με άλλες απαιτήσεις στο πλαίσιο των παρόντων κανονισμών, η οποία αποκτάται δυνάμει των περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμων του 2005 έως 2014 όπως εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται.
  • Σημειώνεται ότι το ΤΕΕ εχει ετοιμάσει Βοηθητικό Σημείωμα προς τους φορείς εκμετάλλευσης αναφορικά με την πολιτική του για τη διαδικασία ουσιαστικών αλλαγών σε κοινοποίηση εργασιών γεώτρησης. Το Σημείωμα αυτό είναι διαθέσιμο στα Κεντρικά Γραφεία του ΤΕΕ.



3.2.4 Κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών

Οι φορείς εκμετάλλευσης και οι ιδιοκτήτες που συμμετέχουν σε συνδυασμένες εργασίες, σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν στην αρμόδια Αρχή την κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών. Η κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών πρέπει να υποβάλλεται 3 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών. Η κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών καταρτίζεται σύμφωνα με τον Κανονισμό 17 και περιλαμβάνει τις πληροφορίες που προσδιορίζονται στο Μέρος 7 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών.

Σύμφωνα με το Μέρος 7 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών η κοινοποίηση συνδυασμένων εργασιών περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Το όνομα και τη διεύθυνση του φορέα εκμετάλλευσης που υποβάλλει την κοινοποίηση.
  • Σε περίπτωση που στις συνδυασμένες εργασίες εμπλέκονται και άλλοι φορείς εκμετάλλευσης ή ιδιοκτήτες, τα ονόματα και τις διευθύνσεις τους, συμπεριλαμβανομένης της επιβεβαίωσης ότι συμφωνούν με το περιεχόμενο της κοινοποίησης.
  • Περιγραφή, με τη μορφή ενδιάμεσου εγγράφου εγκεκριμένου από όλα τα μέρη που υποβάλλουν το έγγραφο, του τρόπου συντονισμού των συστημάτων διαχείρισης των εγκαταστάσεων που συμμετέχουν στις συνδυασμένες εργασίες με σκοπό τη μείωση του κινδύνου σοβαρού ατυχήματος σε αποδεκτό επίπεδο.
  • Περιγραφή κάθε εξοπλισμού που χρησιμοποιείται στο πλαίσιο των συνδυασμένων εργασιών αλλά δεν περιγράφεται στην τρέχουσα έκθεση περί μεγάλων κινδύνων για οποιαδήποτε από τις εγκαταστάσεις που συμμετέχουν στις συνδυασμένες εργασίες.
  • Σύνοψη της εκτίμησης κινδύνου που διενεργείται από όλους τους φορείς εκμετάλλευσης και τους ιδιοκτήτες που συμμετέχουν στις συνδυασμένες εργασίες, η οποία περιλαμβάνει:
    (α) περιγραφή κάθε εργασίας στο πλαίσιο των συνδυασμένων εργασιών η οποία ενδέχεται να ενέχει κινδύνους που είναι δυνατόν να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα στην εγκατάσταση ή σε σχέση με αυτήν,
    (β) περιγραφή κάθε μέτρου ελέγχου των κινδύνων που λαμβάνεται ως αποτέλεσμα της εκτίμησης κινδύνου,
  • Περιγραφή των συνδυασμένων εργασιών και πρόγραμμα εργασιών.

3.2.5 Κοινοποίηση σχεδιασμού ή μετεγκατάστασης παραγωγικής εγκατάστασης

Ο φορέας εκμετάλλευσης παραγωγικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τον Κανονισμό 12, έχει υποχρέωση να υποβάλλει στην αρμόδια Αρχή την κοινοποίηση σχεδιασμού ή μετεγκατάστασης παραγωγικής εγκατάστασης. Η κοινοποίηση σχεδιασμού ή μετεγκατάστασης υποβάλλεται στην αρμόδια Αρχή τουλάχιστον 6 μήνες πριν την έναρξη των εργασιών και πριν να υποβληθεί η έκθεση περί μεγάλων κινδύνων αφού τα σχόλια της αρμόδιας αρχής θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στην έκθεση περί μεγάλων κινδύνων.

Σύμφωνα με το Μέρος 1 του Παραρτήματος IΙ των Κανονισμών η κοινοποίηση σχεδιασμού ή μετεγκατάστασης παραγωγικής εγκατάστασης περιλαμβάνει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
  • Όνομα και διεύθυνση του φορέα εκμετάλλευσης της εγκατάστασης.
  • Περιγραφή της διαδικασίας μελέτης όσον αφορά τις εργασίες και τα συστήματα παραγωγής, από την αρχική ιδέα έως την υποβληθείσα μελέτη νέας εγκατάστασης ή την επιλογή υφιστάμενης εγκατάστασης, των σχετικών προτύπων που χρησιμοποιήθηκαν και των βασικών αρχών σχεδιασμού που περιλήφθηκαν στη διαδικασία.
  • Περιγραφή της επιλεγείσας βασικής ιδέας της μελέτης σε συνάρτηση με τα σενάρια περί μεγάλων κινδύνων για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση και την τοποθεσία της, καθώς και βασικά στοιχεία για τον έλεγχο των κινδύνων.
  • Στοιχεία που τεκμηριώνουν ότι η βασική ιδέα συμβάλλει στη μείωση της πιθανότητας μεγάλων κινδύνων σε αποδεκτό επίπεδο.
  • Περιγραφή της εγκατάστασης και των συνθηκών που επικρατούν στην προβλεπόμενη τοποθεσία της.
  • Περιγραφή κάθε περιβαλλοντικού, μετεωρολογικού και οφειλόμενου στον θαλάσσιο πυθμένα περιορισμού της ασφάλειας των εργασιών, καθώς και μέτρα για τον εντοπισμό κινδύνων λόγω επισφαλών στοιχείων στον θαλάσσιο πυθμένα και τη θάλασσα, όπως αγωγοί και αγκυροβόλια παρακείμενων εγκαταστάσεων.
  • Περιγραφή των τύπων των προς εκτέλεση εργασιών που ενέχουν μεγάλους κινδύνους.
  • Γενική περιγραφή του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας και περιβάλλοντος με το οποίο πρέπει να διατηρείται η αποτελεσματικότητα των προβλεπόμενων μέτρων ελέγχου της πιθανότητας σοβαρού ατυχήματος.
  • Περιγραφή των ανεξάρτητων μηχανισμών επαλήθευσης και αρχικό κατάλογο των κρίσιμων στοιχείων για την ασφάλεια και το περιβάλλον και της απαιτούμενης απόδοσής τους.
  • Όταν υφιστάμενη παραγωγική εγκατάσταση πρόκειται να μεταφερθεί σε νέα τοποθεσία για την εκτέλεση διαφορετικής παραγωγικής εργασίας, τεκμηρίωση της καταλληλότητας της εγκατάστασης για την προτεινόμενη παραγωγική εργασία.
  • Όταν μη παραγωγική εγκατάσταση πρόκειται να μετατραπεί σε παραγωγική, τεκμηρίωση της καταλληλότητας της εγκατάστασης για την εν λόγω μετατροπή.
Αρχή Σελίδας
3.3 Καταβολή τελών

Σύμφωνα με την παράγραφο (3) του Κανονισμού 4 των Κανονισμών, ο Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με Διάταγμα, καθορίζει τέλη ώστε η οικονομική επιβάρυνση της αρμόδιας Αρχής κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, σύμφωνα με τους Κανονισμούς, να ανακτάται από τους κατόχους άδειας, τους φορείς εκμετάλλευσης ή τους ιδιοκτήτες.

Σύμφωνα με τον Κανονισμό 13 ο φορέας εκμετάλλευσης και ο ιδιοκτήτης υποχρεούνται όπως μαζί με την υποβολή οποιουδήποτε εγγράφου που προβλέπεται στον Κανονισμό 12 και για το οποίο έχει καθοριστεί τέλος με βάση την παράγραφο (3) του Κανονισμού 4, να καταβάλουν το τέλος που έχει καθοριστεί. Η αρμόδια αρχή δεν εξετάζει τα εν λόγω έγγραφα εκτός αν ο φορέας εκμετάλλευσης ή ο ιδιοκτήτης έχουν καταβάλει το τέλος που έχει καθοριστεί.

Η Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων εξέδωσε το περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Καθορισμός τελών αξιολόγησης εγγράφων σχετικών με την Ασφάλεια των Υπεράκτιων Εργασιών Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου) Διάταγμα του 2018 (Κ.Δ.Π. 215/2018) με το οποίο καθορίζονται τα τέλη αξιολόγησης και τα τέλη για την επίσπευση της αξιολόγησης των εγγράφων που προβλέπονται από τον Κανονισμό 12 να υποβάλλονται για αξιολόγηση στην αρμόδια Αρχή.