Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας
Καλή Πρακτική > Ασφάλεια και Υγεία στην Εργασία > Παραδείγματα Καλής Πρακτικής στα Σχολεία

Καλή Πρακτική


Ασφάλεια και Υγεία στην Εργασία


Παραδείγματα Καλής Πρακτικής στα Σχολεία
Ένταξη των Θεμάτων Ασφάλειας και Υγείας στο Εκπαιδευτικό Σύστημα της Κύπρου

Η ενσωμάτωση των θεμάτων Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία στο αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος αναμένεται να συμβάλει στη συνεχή και σταθερή βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας. Και αυτό γιατί οι σημερινοί μαθητές, αλλά αυριανοί εργοδότες και εργαζόμενοι, αναμένεται να αποκτήσουν κατάλληλες γνώσεις και να υιοθετήσουν κουλτούρα ασφάλειας και υγείας στην εργασία και στην καθημερινή τους ζωή. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να διεκδικούν και να κατοχυρώνουν την ασφάλεια και υγεία τους, κάτι που θα αποφέρει όφελος στην κοινωνία και στην οικονομία, λόγω της αναμενόμενης μείωσης των εργατικών ατυχημάτων, των επικίνδυνων συμβάντων και των επαγγελματικών ασθενειών.

Στην Κύπρο οι πρώτες ενέργειες για ένταξη των θεμάτων ασφάλειας και υγείας στον τομέα της εκπαίδευσης ξεκίνησαν το 2004, όταν το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ανέθεσε σε οίκο Συμβούλων τη μελέτη για την ένταξή των θεμάτων αυτών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Στις 22/6/2006, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την ένταξη των θεμάτων Ασφάλειας και Υγείας από την ακαδημαϊκή χρονιά 2006 – 2007, μέσω της Διαθεματικής Προσέγγισης.

Από την ακαδημαϊκή χρονιά 2010-2011, στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, και συγκεκριμένα στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών Αγωγής Υγείας, έχει ενταχθεί και διδάσκεται ενότητα με θέμα «Ασφάλεια», στην οποία δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον εντοπισμό και την εκτίμηση των κινδύνων στο περιβάλλον του μαθητή.

Η επιτυχής διδασκαλία θεμάτων ασφάλειας και υγείας στην εκπαίδευση προϋποθέτει ενέργειες και συνεργασία μεταξύ διαφόρων φορέων. Προς το σκοπό αυτό έχει υλοποιηθεί σειρά δράσεων μεταξύ των οποίων η Προκήρυξη του Διαγωνισμού Σχολικών Παραδειγμάτων Καλής Πρακτικής σε συνεργασία του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Ο Διαγωνισμός Σχολικών Παραδειγμάτων Καλής Πρακτικής προκηρύσσεται από το 2009 και δικαίωμα συμμετοχής έχουν τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης (Προδημοτική, Δημοτική. Γυμνασιακή, Λυκειακή και Τεχνική).
Στόχοι του Διαγωνισμού είναι οι εξής:
  • Η προώθηση των θεμάτων Ασφάλειας και υγείας στο άμεσο σχολικό περιβάλλον, καθώς και στην ευρύτερη κοινότητα που δραστηριοποιούνται οι μαθητές (π.χ. γειτονιά, πάρκο / παιχνιδότοπος, πεζόδρομος κ.λπ.). Τα παραδείγματα αποσκοπούν στο να καταδείξουν τα οφέλη που απορρέουν από την τήρηση καλών πρακτικών ασφάλειας και υγείας.
  • Ο καθορισμός δράσεων ώστε να προωθηθεί η εκτίμηση και η σωστή διαχείριση των κινδύνων που εντοπίζονται. Ενθαρρύνεται ιδιαίτερα η ανάπτυξη ικανότητας για δράση, η οποία μπορεί να συνδυάζει στοιχεία από τα ακόλουθα: ενεργός συμμετοχή, αξιολόγηση κινδύνων, απόκτηση δεξιοτήτων για αυτοπροστασία, διεκδίκηση δικαιωμάτων, συμβουλή και συνεργασία με εμπειρογνώμονες, σχολική και κοινοτική συμμετοχή, προώθηση αλλαγών, κ.ά.

Τα παραδείγματα που υποβάλλονται αξιολογούνται από Επιτροπή Αξιολόγησης που απαρτίζεται από εκπροσώπους των Τμήματος Επιθεώρησης εργασίας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμου.


Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας αθλοθετεί τον Διαγωνισμό και η απονομή των διπλωμάτων και των βραβείων στους νικητές γίνεται στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων για την Εβδομάδα Ασφάλειας Υγείας στην Εργασία η οποία πραγματοποιείται τον Οκτώβριο κάθε έτους.

Ενημερωτικά στοιχεία για τους Διαγωνισμούς που έχουν προκυρυχθεί είναι καταγραμμένα στο σχετικό Σημείωμα που επισυνάπτεται.



Download file type Acrobat Sxolika_Paradeigmata_2009_2023.pdf