Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας

Συνήθεις Ερωτήσεις


Ανελκυστήρες


Δοκιμή και Έλεγχος Αρπάγης - Προϋποθέσεις και Προσυνεννοήσεις
Κ.Δ.Π. 323/2013
Οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Καθορισμός Κριτηρίων Αποδοχής ή Απόρριψης – Τρόποι και Συχνότητα Δοκιμής και Ελέγχου Ορισμένων Τεχνικών Παραμέτρων των Ανελκυστήρων) Γνωστοποίηση του 2013
Κανονισμός / Παράρτημα:
2.1.
Έκδοση:
1.0
Ημερομηνία έκδοσης:
10.10.2018
Ερώτηση:
Σύμφωνα με τη Γνωστοποίηση (Κ.Δ.Π. 323/2013), απαιτείται να γίνεται έλεγχος και η δοκιμή του περιοριστήρα ταχύτητας και της αρπάγης στη συχνότητα υπό διάφορες προϋποθέσεις και παραμέτρους.

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των εμπλεκόμενων μερών (ιδιοκτήτης ανελκυστήρα, Εξουσιοδοτημένος Ελεγκτής Ανελκυστήρα και Συντηρητής Ανελκυστήρα) σε σχέση με τον πιο πάνω έλεγχο και δοκιμή και ποιες προσυνεννοήσεις απαιτούνται από τα πιο πάνω μέρη;
Απάντηση:
Ο Εξουσιοδοτημένος Ελεγκτής Ανελκυστήρα (ΕΕΑ), μετά τον έλεγχο που διενεργεί, καταχωρεί τα ευρήματα του στο μέρος 3 της Έκθεσης Ελέγχου Ανελκυστήρα. Μεταξύ των ελέγχων που διενεργεί είναι ο έλεγχος και η δοκιμή του περιοριστήρα ταχύτητας και της αρπάγης του ανελκυστήρα. Ο έλεγχος και η δοκιμή γίνεται στην παρουσία του Συντηρητή Ανελκυστήρα (ΣΑ), ο οποίος ενεργοποιεί το μηχανισμό της αρπάγης ώστε ο ΕΕΑ να αποφανθεί για την αποτελεσματική του λειτουργία. Για τη δοκιμή και τον έλεγχο απαιτείται η εκ των προτέρων συνεννόηση μεταξύ ΕΕΑ, του ΣΑ και του ιδιοκτήτη του ανελκυστήρα για όλα όσα αφορούν την εν λόγω εξειδικευμένη δοκιμή και έλεγχο. Θέματα προς συνεννόηση είναι ενδεχόμενες δυσκολίες ή προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά τη δοκιμή, η ακολουθητέα μέθοδος εργασίας, τυχόν πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, βάρη που απαιτούνται, πιθανότητα αστοχίας του μηχανισμού, ποιές βλάβες μπορούν να προκληθούν στον ανελκυστήρα, ποια η χρησιμότητα της δοκιμής κ.ά.

Το πρόσχημα της ζημιάς που μπορεί να προκληθεί στον ανελκυστήρα ή επειδή ο ΣΑ θεωρεί ότι σε περίπτωση πρόκλησης βλάβης ή αστοχίας, την ευθύνη έχει ο ΕΕΑ δεν είναι λόγος για να μην γίνονται οι δοκιμές και οι έλεγχοι των συστημάτων ασφάλειας του ανελκυστήρα που προβλέπονται στην πιο πάνω Γνωστοποίηση και ιδιαίτερα η δοκιμή και ο έλεγχος της αρπάγης. Με τη λογική αυτή δεν πρέπει να δοκιμάζονται τμήματα / εξοπλισμοί του ανελκυστήρα γιατί μπορεί να χαλάσουν ή να υποστούν βλάβη. Οι έλεγχοι αυτοί επιβεβαιώνουν την ορθή και αποτελεσματική λειτουργία των συστημάτων ασφάλειας και παραμένουν σε καλή λειτουργική κατάσταση όταν αυτά θα κληθούν να επενεργήσουν για να προστατέψουν τους χρήστες του ανελκυστήρα. Επομένως, με βάση τα πιο πάνω:
      · Ο ΣΑ οφείλει να συντηρεί όλα τα τμήματα του ανελκυστήρα, μεταξύ άλλων του περιοριστήρα ταχύτητας και της αρπάγης, ώστε όταν ενεργοποιηθεί η αρπάγη να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να αποτρέψει την ελεύθερη πτώση του θαλάμου του ανελκυστήρα.

      · Ο ΣΑ οφείλει να συνεργάζεται με τον ΕΕΑ και να τον βοηθά στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργεί στους ανελκυστήρες.

      · Τυχόν αστοχία οποιουδήποτε συστήματος ή τμήματος του ανελκυστήρα ή πρόκλησης ζημιάς σε ανελκυστήρα δεν μπορεί να αποτελεί πρόσχημα εκ μέρους του ΣΑ για τη μη συνεργασία του με τον ΕΕΑ στη δοκιμή και τον έλεγχο των συστημάτων ασφάλειας του ανελκυστήρα, π.χ. αρπάγη.

      · Οι ευθύνες και υποχρεώσεις του ΕΕΑ, του ΣΑ και του ιδιοκτήτη ανελκυστήρα καθορίζονται στους περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμούς του 2012.

Αναφορά: