Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας

Συνήθεις Ερωτήσεις


Ανελκυστήρες


Σύνδεση Μέσων Αμφίδρομης Επικοινωνίας Θαλάμου Ανελκυστήρα
Κ.Δ.Π. 533/2012
Οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμοί του 2012
Κανονισμός / Παράρτημα:
Καν. 10(8) / Β3, Παράρτημα Ι
Έκδοση:
1.0
Ημερομηνία έκδοσης:
23.7.2015
Ερώτηση:
Οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμοί αναφέρονται στην τηλεφωνική συσκευή, η οποία πρέπει να είναι αδιάλειπτα συνδεδεμένη με δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο και το κέντρο λήψης και διαχείρισης κλήσεων έκτακτης ανάγκης του Συντηρητή Ανελκυστήρα (εφεξής καλουμένου «Κέντρο του Συντηρητή»). Παρόμοια διατύπωση γίνεται και στο σημείο Β3 του Παραρτήματος I, αλλά σε αυτή δεν γίνεται αναφορά σε τηλεφωνική συσκευή, αλλά σε «μέσα αμφίδρομης επικοινωνίας» και δεν γίνεται αναφορά σε σύνδεση με δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο. Σημειώνεται ότι μεγάλος αριθμός ανελκυστήρων στην Κύπρο είναι εξοπλισμένοι μόνο με κουδούνι κινδύνου. Παρακαλώ διευκρινίστε κατά πόσο (α) το κουδούνι κινδύνου είναι άμεσα ή έμμεσα απαιτούμενο από τους Κανονισμούς, (β) απαιτείται το σύστημα αμφίδρομης επικοινωνίας του θαλάμου να επιτρέπει την επικοινωνία μόνο με το Κέντρο του Συντηρητή και (γ) η απουσία συστήματος αμφίδρομης επικοινωνίας (περιλαμβανομένης της συνδεδεμένης απλής τηλεφωνικής συσκευής) θεωρείται άμεσος και σοβαρός κίνδυνος για να τεθεί ο ανελκυστήρας εκτός λειτουργίας;
Απάντηση:
(α) Ο ιδιοκτήτης οφείλει να εγκαταστήσει κατάλληλα μέσα αμφίδρομης επικοινωνίας ώστε τυχόν εγκλωβισμένο πρόσωπο να μπορεί να επικοινωνεί με το Συντηρητή Ανελκυστήρα για να τον απεγκλωβίσει. Η υποχρέωση για απεγκλωβισμό είναι αποκλειστική υποχρέωση του Συντηρητή Ανελκυστήρα. Τέτοιο μέσο αμφίδρομης επικοινωνίας είναι η τηλεφωνική συσκευή, η οποία μπορεί να συνδέεται με οποιονδήποτε πάροχο τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιείται στην Κύπρο (π.χ. CYTA, Primetel, Cablenet, MTN, κ.λπ.). Σημειώνεται ότι, κατ’ εξαίρεση στους Κανονισμούς επιτρέπεται η σύνδεση της τηλεφωνικής συσκευής με υπηρεσία υποδοχής αντί με τον Συντηρητή Ανελκυστήρα μέσω του παρόχου τηλεπικοινωνιών, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή είναι στελεχωμένη και λειτουργεί καθόλο το εικοσιτετράωρο 7 ημέρες την εβδομάδα. Αυτό όμως γίνεται για σκοπούς διαχείρισης της κλήσης του εγκλωβισμένου προσώπου και όχι για τον απεγκλωβισμό του. Δηλαδή αναμένεται ότι η υπηρεσία υποδοχής θα διοχετεύσει τη κλήση / το αίτημα για απεγκλωβισμό του προσώπου στον Συντηρητή Ανελκυστήρα.
(β) Στους Κανονισμούς δεν γίνεται αναφορά σε «κουδούνι κινδύνου». Εφόσον ο αρχικός σχεδιασμός του ανελκυστήρα προέβλεπε τέτοιο κουδούνι, τότε πρέπει να λειτουργεί και να συντηρείται. Στην παράγραφο 15.2.3.1. του προτύπου ΕΝ 81-1: 1998+Α3:2003 γίνεται αναφορά σε «κουδούνι κινδύνου».
(γ) Η απουσία τηλεφωνικής συσκευής ή και σύνδεσης της με το τηλεφωνικό δίκτυο κατά τον έλεγχο του ανελκυστήρα, από μόνης της ως παρατήρηση, ενδεχομένως να μην είναι λόγος για άμεση διακοπή της λειτουργίας του ανελκυστήρα. Ο Εξουσιοδοτημένος Ελεγκτής Ανελκυστήρα δύναται να καθορίσει περίοδο για συμμόρφωση. Ενδεχομένως, λαμβάνει υπόψη και άλλες παραμέτρους και πληροφορίες για το συγκεκριμένο ανελκυστήρα και καθορίζει χρονικά την απαίτηση.
Αναφορά: