Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας

Συνήθεις Ερωτήσεις


Ανελκυστήρες


Έλεγχος Ανελκυστήρα Μόνο Αντικειμένων
Κ.Δ.Π. 533/2012
Οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμοί του 2012
Κανονισμός / Παράρτημα:
Καν. 2, 4 και 5(2) / Παρ. ΙΙ
Έκδοση:
1.0
Ημερομηνία έκδοσης:
4.2.2014
Ερώτηση:
Έλεγχος Ανελκυστήρα μόνο Αντικειμένων
    Ανελκυστήρας μόνο αντικειμένων έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
    Στο θάλαμο του μπορεί θεωρητικά να εισέλθει πρόσωπο.
    Ο ανελκυστήρας δεν έχει κομβία κλήσης εντός του θαλάμου αλλά υπάρχουν κομβία κλήσης εκτός θαλάμου σε σημεία που δεν είναι προσβάσιμα μέσα από το θάλαμο.
    Ο ανελκυστήρας δεν έχει θύρες θαλάμου αλλά μόνο θύρες ορόφου με ηλεκτρικές ενδασφάλειες.
    Στις θύρες ορόφων υπάρχει σήμανση «ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΑΙ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣΩΠΩΝ». Ο ηλεκτρικός πίνακας του ανελκυστήρα δεν είναι αυτόματος με συγκράτηση κλήσεων αλλά εκτελεί μια κλήση τη φορά μόνο αφού κλείσουν οι θύρες του ορόφου.
    Η ονομαστική ταχύτητα του ανελκυστήρα δεν υπερβαίνει τα 0,30 m/s.
    Ένας τέτοιος ανελκυστήρας πρέπει να ελέγχεται με βάση τους περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμούς του 2012 και με ποια κριτήρια;
Απάντηση:
    Οι ανελκυστήρες μόνο αντικειμένων εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών και πρέπει να ελέγχονται και συντηρούνται όπως προβλέπεται στους Κανονισμούς. Η ονομαστική ταχύτητα του ανελκυστήρα και το είδος του συστήματος λειτουργίας ή διαχείρισης των κλήσεων του ανελκυστήρα δεν αποτελούν κριτήρια για να καταταχθεί ένας τέτοιος ανελκυστήρας στο πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών.
    Εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών αποτελούν οι ανελκυστήρες που εκ κατασκευής, ή λόγω διαστάσεων, δεν μπορεί πρόσωπο να εισέλθει στο θάλαμο π.χ. ανελκυστήρας μεταφοράς τροφίμων ή φαγητών σε εστιατόριο.
    Οι τεχνικές απαιτήσεις που πρέπει να ικανοποιούν οι ανελκυστήρες μόνο αντικειμένων είναι, κατ’ ελάχιστο, αυτές του Παραρτήματος ΙΙ των Κανονισμών. Εάν όμως ο ανελκυστήρας έχει κατασκευαστεί και εγκατασταθεί σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα Μηχανήματα 98/37/ΕΚ (μέχρι τις 29.12.2009) ή 2006/42/ΕΚ (από 29.12.2009 και μετά), τότε ο ανελκυστήρας μόνο αντικειμένων πρέπει να τηρεί σε όλο το ωφέλιμο της ζωής του τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας και υγείας του Παραρτήματος Ι της αντίστοιχης Οδηγίας που εφαρμόζει και θεωρείται ότι ικανοποιεί τις τεχνικές απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙ των Κανονισμών.
    Στην περίπτωση του συγκεκριμένου ανελκυστήρα μόνο αντικειμένων, από την περιγραφή των χαρακτηριστικών και θεωρώντας ότι δεν έχει κατασκευαστεί και εγκατασταθεί σύμφωνα με μια από τις πιο πάνω Ευρωπαϊκές Οδηγίες για τα Μηχανήματα, ο ελεγκτής αναμένεται, τουλάχιστον, να εντοπίσει παραβάσεις τις οποίες και πρέπει να επισημάνει, π.χ. έλλειψη θύρας θαλάμου (Παράρτημα ΙΙ, Β2) και έλλειψη ηλεκτρικής και μηχανικής ενδασφάλισης στη θύρα θαλάμου (Παράρτημα ΙΙ, Β4), ελλιπής σήμανση (Παράρτημα ΙΙ, Β5). Οι ηλεκτρικές ενδασφάλειες στις θύρες ορόφων μόνο δεν είναι από μόνες τους αποδεκτές.
    Το γεγονός ότι η λειτουργία του ανελκυστήρα γίνεται μόνο αφού κλείσει η θύρα του θαλάμου επιβεβαιώνει τη βασική αρχή λειτουργίας του ότι ο ανελκυστήρας δεν μπορεί να κινηθεί ανοδικά ή καθοδικά εφόσον υπάρχει ανοικτή θύρα θαλάμου. Η αποτροπή οποιουδήποτε χρήστη από το να χρησιμοποιήσει ένα ανελκυστήρα μόνο αντικειμένων για να κινηθεί και ο ίδιος μπορεί να γίνει με κατάλληλα οργανωτικά μέτρα. Στην ουσία ένας τέτοιος χρήστης, θεωρεί τον εαυτό του ως φορτίο και εκούσια παρεμβαίνει στη σκοπούμενη λειτουργία του ανελκυστήρα όπως την καθόρισε και σχεδίασε ο κατασκευαστής.
    Στην περίπτωση που ο ανελκυστήρας μόνο αντικειμένων έχει κατασκευαστεί και εγκατασταθεί σύμφωνα με μια από τις πιο πάνω Ευρωπαϊκές Οδηγίες για τα Μηχανήματα, ο έλεγχος πρέπει να γίνεταιι στη βάση του Παραρτήματος Ι των εν λόγω Οδηγιών έχοντας υπόψη και το Παράρτημα ΙΙ των Κανονισμών. Δηλαδή, η μη πρόβλεψη και εγκατάσταση θύρας θαλάμου από τον κατασκευαστή μπορεί να γίνει αποδεκτή ως μη παράβαση (Παρ. ΙΙ, Β2) μόνο εφόσον ο ανελκυστήρας έχει σήμανση CE και Δήλωση ΕΚ Συμμόρφωσης που αποδεικνύει ότι ο κατασκευαστής εντόπισε και αξιολόγησε τον προβλεπόμενο κίνδυνο και έλαβε άλλα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα.
Αναφορά: