Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας

Συνήθεις Ερωτήσεις


Ανελκυστήρες


Προσκρουστήρας Πάνω σε Δοκό στον Πυθμένα Φρεατίου
Κ.Δ.Π. 533/2012
Οι περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμοί του 2012
Κανονισμός / Παράρτημα:
Παρ. Ι
Έκδοση:
2.0
Ημερομηνία έκδοσης:
23.7.2015
Ερώτηση:
Κατά τη διεξαγωγή περιοδικών ελέγχων σε παλαιές εγκαταστάσεις ανελκυστήρων συχνά η κάτω απόληξη του φρεατίου δεν είναι λεία και συνεχής, υπάρχουν ανάστροφοι δοκοί από σκυρόδεμα που επεκτείνονται από άκρη σε άκρη του φρεατίου κατά τη διάσταση του πλάτους αυτού. Πάνω στους εν λόγω δοκούς είναι σύνηθες να στερεώνονται οι προσκρουστήρες θαλάμου (buffers) όπως φαίνεται στο πιο κάτω σκαρίφημα.

Σ’ αυτή την περιοχή της δοκού όταν ο θάλαμος επικαθήσει και συμπιέσει πλήρως τον προσκρουστήρα δεν είναι διαθέσιμο ελάχιστο ύψος 0,50 m μετρούμενο από τα χαμηλότερα σημεία του θαλάμου.



Σε άλλα σημεία του φρεατίου, εκτός της περιοχής όπου βρίσκεται η δοκός πάνω στην οποία βρίσκεται ο προσκρουστήρας, το ελάχιστο ύψος 0,5 m ικανοποιείται με τον θάλαμο να έχει πλήρως συμπιέσει τον προσκρουστήρα και ικανοποιείται επίσης και η απαίτηση για ελεύθερο χώρο διαστάσεων 0,5 x 0,6 x 1,0 m σύμφωνα με τα εναρμονισμένα πρότυπα της σειράς ΕΝ 81.

Στις πιο πάνω περιπτώσεις ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμών και, αν όχι, πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται;
Απάντηση:
Το Παράρτημα Ι των Κανονισμών αναφέρεται στις τεχνικές απαιτήσεις ασφάλειας που πρέπει να ικανοποιεί κάθε εγκατεστημένος ανελκυστήρας και θεωρούνται ως ελάχιστες απαιτήσεις αναβάθμισης του επιπέδου ασφάλειας των ανελκυστήρων. Εφαρμόζουν συμπληρωματικά στις τεχνικές απαιτήσεις που ίσχυαν κατά την ημερομηνία πρώτης λειτουργίας του ανελκυστήρα. Για παράδειγμα, εάν ανελκυστήρας που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά προσώπων τέθηκε σε λειτουργία το 1985 και δεν έχει θύρα θαλάμου, θα πρέπει να εξοπλιστεί (αναβαθμιστεί) με θύρα θαλάμου.

Στο Παράρτημα Ι δεν υπάρχει τεχνική απαίτηση ασφάλειας για «λεία και συνεχή κάτω απόληξη του φρεατίου», ούτε περιορισμός για δοκούς εντός του φρεατίου ή για προσκρουστήρες θαλάμου επί δοκών. Η τεχνική απαίτηση Δ7 αναφέρει ότι ο πυθμένας και τα τοιχώματα πρέπει να είναι υδατοστεγή.

Επίσης, στο Παράρτημα Ι δεν υπάρχει τεχνική απαίτηση ασφάλειας για το ελάχιστο ύψος 0,50 m από τα χαμηλότερα σημεία του θαλάμου μέχρι το ψηλότερο σημείο του πυθμένα, ούτε για ελεύθερο χώρο διαστάσεων 0,5 x 0,6 x 1,0 m για προστασία του Συντηρητή από τον κίνδυνο σύνθλιψης. Αυτές οι δύο πιο πάνω απαιτήσεις εφαρμόζουν μόνο για ανελκυστήρες με σήμανση CE, δηλαδή ανελκυστήρες οι οποίοι τέθηκαν σε λειτουργία για πρώτη φορά κυρίως μετά την 1.5.2004.

Επομένως, εάν κατά τους περιοδικούς ελέγχους ανελκυστήρων χωρίς σήμανση CE, εντοπίζονται τέτοιες εγκαταστάσεις δεν σημειώνονται ως παραβάσεις των περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Λειτουργία, Συντήρηση και Έλεγχος Ανελκυστήρων) Κανονισμών.

Εάν κατά τους περιοδικούς ελέγχους σε ανελκυστήρες με σήμανση CE εντοπιστεί παρέκκλιση, είτε του ελάχιστου ύψους 0,50 m από τα χαμηλότερα σημεία του θαλάμου ή έλλειψης ελεύθερου χώρου διαστάσεων 0,5 x 0,6 x 1,0 m, ο ΕΕΑ πρέπει να τα σημειώσει ως παράβαση της νομοθεσίας και να ειδοποιήσει το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας γραπτώς παραθέτοντας σχετικά στοιχεία για την αναγνώριση της περίπτωσης.

Σημειώνεται ότι στην απαίτηση Α2 αναφέρεται ότι ο ανελκυστήρας πρέπει να είναι κατασκευασμένος ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος παγίδευσης προσώπου μεταξύ οποιουδήποτε μέρους του ανελκυστήρα και άλλης σταθερής κατασκευής ή μεταξύ του αντίβαρου και οποιουδήποτε κινητού μέρους του ανελκυστήρα. Ο κίνδυνος παγίδευσης προσώπου είναι διαφορετικός από τον κίνδυνο σύνθλιψης.
Αναφορά: