Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπριακή Δημοκρατία - Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας

Συνήθεις Ερωτήσεις


Θόρυβος / Οχληρία


Τι απαιτεί η νομοθεσία για την οχληρία από θόρυβο (ηχορύπανση) που προκαλείται από εργοτάξιο ή άλλο υποστατικό;

Τα θέματα οχληρίας δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΤΕΕ). Τα θέματα αυτά ρυθμίζονται από το Άρθρο 95 του Ποινικού Κώδικα, το Άρθρο 3 του περί Διασφαλίσεως και Προστασίας της Κοινής Ησυχίας Νόμων του 1968 έως 1974 και το Άρθρο 91 των περί Δήμων Νόμων του 1985 έως (Αρ. 3) του 2019. Για τις πιο πάνω νομοθεσίες αρμοδιότητα έχει η Αστυνομία Κύπρου ή / και οι Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το ΤΕΕ επιτήρεί την εφαρμογή των περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία Νόμων του 1996 έως 2020 και των σχετικών Κανονισμών που εκδίδονται κάτω από τους εν λόγω Νόμους. Οι διατάξεις των πιο πάνω Νόμων και Κανονισμών αφορούν θέματα ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας και οι πρόνοιες τους καθορίζουν τις ελάχιστες προδιαγραφές και επιβάλλουν υποχρεώσεις στους εργοδότες για την προστασία των εργοδοτουμένων και καθόσον είναι εύλογα εφικτό, άλλων προσώπων που τυχόν επηρεάζονται από την εργασία. Ειδικά, όσον αφορά τον θόρυβο καθορίζονται τα όρια επαγγελματικής έκθεσης των εργαζομένων, αλλά δεν καθορίζονται όρια για την έκθεση των εργαζομένων ή και του κοινού σε οχληρία από τον θόρυβο.

Σύμφωνα με τις πρόνοιες του Άρθρου 3 των περί Διασφαλίσεως και Προστασίας της Κοινής Ησυχίας Νόμων του 1968 έως 1974, θεωρείται ότι προκαλείται οχληρία από θόρυβο ο οποίος υπό τις περιστάσεις είναι υπερβολικός ή περιττός, ή παρεμποδίζει την ησυχία των κατοίκων της περιοχής ή παρενοχλεί τη συνήθη ανάπαυσή τους. Ωστόσο, με βάση το Άρθρο 4 των Νόμων αυτών, οι διατάξεις τους δεν εφαρμόζονται κατά τη διεξαγωγή οποιασδήποτε οικοδομικής εργασίας, εφόσον λαμβάνονται επαρκή και κατάλληλα μέτρα για την παρεμπόδιση ή τη μείωση των αποτελεσμάτων (συνεπειών) του θορύβου.

Σύμφωνα με τις πρόνοιες του Άρθρου 84 των περί Δήμων Νόμων του 1985 έως (Αρ. 3) του 2019 και των Άρθρων 82 και 83 των περί Κοινοτήτων Νόμων του 1999 έως (Αρ. 3) του 2019 σχετικά με τα καθήκοντα και τις εξουσίες των Συμβουλίων των Δήμων και των Κοινοτήτων, οι τοπικές Αρχές μπορούν να ρυθμίζουν, να ελέγχουν, να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την εκτέλεση εργασίας πάνω ή κοντά σε οποιοδήποτε δρόμο που είναι δυνατό να επηρεάσει τις ανέσεις ή να προκαλέσει ενόχληση ή δυσχέρεια στους κατοίκους της περιοχής. Με βάση τις πιο πάνω εξουσίες, στο πλαίσιο εξέτασης αιτήσεων για την έκδοση Αδειών Οικοδομής ή/και Αδειών Λειτουργίας, οι Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν την ευχέρεια να θέτουν όρους και περιορισμούς.

Επίσης, τα θέματα χωροθέτησης υποστατικών ρυθμίζονται από νομοθεσίες για τις οποίες αρμοδιότητα έχουν οι τοπικές Αρχές (Άδειες Οικοδομής) ή και τις Πολεοδομικές Αρχές. (Τμήμα Πολεοδομίας & Οικήσεως, Πολεοδομικές Αρχές Δήμων). Η αλλαγή χρήσης που δεν προβλέπεται στην άδεια οικοδομής δηλαδή π.χ. η μετατροπή ενός χώρου στάθμευσης σε αποθήκη / εργαστήριο αποτελεί αρμοδιότητα των τοπικών Αρχών.

Τέλος, σημειώνεται ότι η λειτουργία υποστατικών (Έκδοση άδειας λειτουργίας) ρυθμίζεται επίσης από νομοθεσίες των τοπικών Αρχών (Δήμοι / Κοινότητες).